Jak se vaří dějiny

Hrdiny filmu Petera Kerekese jsou vojenští kuchaři z různých koutů Evropy. Muži se zástěrami na uniformách vždy ovlivňovali náladu a výkon vojáků, a svými vařečkami tak vlastně míchali celé lidské dějiny. Film je postavený na kuchařských receptech od druhé světové války až po válku v Čečensku, od Francie přes Balkán až po Rusko.

Láska

Manželé Georges (Jean-Louis Trintignant) a Anne (Emmanuelle Riva) jsou učitelé hudby. Jejich láska a pevné pouto, které se prohlubovaly roky společného života a vášní pro klasickou hudbu, je náhle vystaveno těžké zkoušce. Stáří si vybírá svou daň – Anne prodělá mozkovou mrtvici a její okolí se musí smířit s její proměnou. Nic není jako dřív ani pro jejich dceru Evu (Isabelle Huppert). Michael Haneke se ve svém nejnovějším filmu zaměřil na subtilní téma lásky bojující s nevyhnutelným.

Láska šílená

V Berlíně začátkem 19. století mladý německý básník Heinrich touží po romantické sebevraždě ve dvojici a neúnavně hledá spřízněnou lidskou duši, která by byla ochotná s ním dobrovolně ukončit svůj pozemský život. Je však zklamaný z necitlivosti všech lidí kolem, a když nedokáže přesvědčit ani svou sestřenici Mariu, ztrácí i tu poslední naději. Naštěstí však potkává Henriette, mladou, skromnou a uzavřenou manželku obchodníka, trpící “chorobou duše“, a zdá se, že i jinou smrtelnou nemocí.

Velkolepé muzeum

Dokumentarista Johannes Holzhausen svým snímkem Velkolepé muzeum přináší divákům neobyčejný, vtipný a důmyslný pohled do zákulisí jedné z největších a nejdůležitějších světoznámých kulturních institucí. Po dvou letech strávených v útrobách Muzea dějin umění ve Vídni přináší obraz každodenního života v muzeu a především sled mikrodramat jeho pracovníků – od generálního ředitele přes přepravce a kulturní historiky až po členy úklidové služby a všechny, kteří se podílejí na vytváření ideálního prostředí pro umění. Jeden restaurátor zjistí, že Rubensův obraz byl několikrát přemalovaný, a druhý si při lepení modelů lodí rád zanadává. Pracovník z oddělení hostitelských služeb si myslí, že jeho tým není dostatečně začleněný do života v muzeu, a vedoucí úseku kolekcí brzy odejde do zaslouženého důchodu. Historik umění prožívá vzrušení a frustraci z probíhající aukce a finanční ředitel si myslí, že číslo 3 na propagačních materiálech působí agresivně. Mozaika drobných příběhů muzejních pracovníků činí ze snímku více než jen obyčejný portrét veřejné kulturní instituce, která se snaží udržet si integritu balancováním mezi rozpočtovými problémy a konkurenčním tlakem. Vdechuje život do obrovských místností muzea a ve filmu vytváří atmosféru trpělivého zkoumání a restaurátorství nadčasových uměleckých předmětů. Holzhausenův snímek, který získala na MFF Berlín 2014 cenu Caligari Film, se tak dotýká nejen otázky funkce umění ve společnosti či prezentace kulturního dědictví v současnosti, ale i témat kulturní identity a lidské pomíjivosti.

Kůň na balkóně

Druhý celovečerní film rakouského režiséra Hüseyin Tabaku vypráví neobyčejný příběh 10-letého Mika s Aspergerovým syndromem - mírnou formou autismu. Mika miluje matematiku, neumí lhát, nechápe dětské vtipy a každý den musí mít oběd přesně ve 14:17. Jeho svobodná matka Lara tvrdě pracuje, ale naštěstí se může vždy spolehnout na Hedi, milou starou paní žijící v sousedství, která je pro Miku jako vlastní babička. Mika je přísně kontrolován, ale jeho život se obrátí vzhůru nohama, když jedné zimní noci zaslechne na balkoně koňské řehtání. Co dělá kůň na sousedním balkóně? Vyřešit tuto záhadu mu pomáhá temperamentní dívka Danou, která ráda předstírá, že je indická princezna. Tajné vloupání do bytu s balkonem je jen začátek jejich velkého dobrodružství. Později zjistí, že jejich nový soused Sascha, bývalý matematik a nešťastný gambler, získal koně v loterii a touží ho prodat, což by mu pomohlo splatit dluhy. Kůň byl kdysi slavným dostihovým běžcem Bucephalusom. Přestože již není schopen závodit, je pro Mika perfektním společníkem a přítelem. Bohužel, ani Mikova máma si koně nemůže dovolit a Sascha je nucen svůj jediný majetek zpeněžit.

Bílá stuha

Tajemná historie ožívá ve vyprávění bývalého venkovského učitele, který byl přímým svědkem podivných událostí, jež se odehrály několik měsíců před vypuknutím první světové války v jedné severoněmecké vesnici. Vše začalo jednoho letního dne. Jediný doktor v kraji byl zraněn při pádu z koně. Následoval baronův synek, kterého našli zbitého před dveřmi zámku. Podivné a zdánlivě neopodstatněné násilné činy narůstají a s nimi i napětí ve vesnici, kde si lidé pomalu přestávají věřit. Přísná výchova a pevná společenská hierarchie se začínají otřásat ve svých základech a na povrch vyplouvají tutlané konflikty mezi chudými a bohatými, zneužívanými posluhovačkami a jejich pány či dětmi a přísnými rodiči. Až pozdě začne být obyvatelům vesnice jasné, že násilí se rodí přímo v jejich středu.

Blízký přítel

Film je príbehom päťdesiatnika Reného Rupnika, ktorý býva v malom tmavom viedenskom byte so svojou matkou, obklopený hromadou papiera a novín, ktoré zvykne zbierať na ulici. Vo svojich predstavách žije so Sentou Berger, slávnou viedenskou herečkou, ktorú odjakživa zbožňuje. Všetky jej filmy videl stokrát a má aj zbierku jej fotografií, no naživo sa s ňou stretol len raz. Režisér o fime: „Pre mňa je René Rupnik veľmi vzdelaný a inteligentný človek. S emóciami na úrovni dieťaťa je extrémnym príkladom sexuálnej neurózy a posadnutosti, ktorá sa ukrýva v mnohých mužoch – a ja nie som výnimkou.“

Hotel

Irene nastoupí jako recepční do velkého osamělého hotelu v rakouských Alpách. Zjišťuje, že dívka Eva, která na jejím místě pracovala před ní, za záhadných okolností zmizela. Spolupracovníci o Evě mluví vyhýbavě a také s novou kolegyní se nepokoušejí navázat žádný bližší kontakt. Bloudění labyrintem pustých hotelových chodeb, neosobní pokoj, který zdědila po své předchůdkyni, naprostá izolace od venkovního světa a nedostatek komunikace - to vše způsobuje, že se citlivá dívka propadá stále hlouběji do pocitů odcizení a strachu. Dívka navazuje náhodný vztah s mladíkem Erikem, který jí však nepřináší vytouženou úlevu. Tu jí neposkytuje ani náboženská víra, v níž byla vychována. Irene, stále zřetelněji se identifikující s Evou, proniká na svých denních i nočních procházkách stále hlouběji do okolních hlubokých lesů, jejichž mystickým středobodem je místní zlověstná atrakce - jeskyně Lesní víly.

Ježíši, Ty víš

Ulrich Seidl nám v tomto dokumente sprostredkoval súkromné rozhovory šiestich veriacich s Bohom. Prosia, ďakujú, sťažujú sa a zverujú sa Bohu. Každý z týchto príbehov je pritom natoľko intímny a svojský a plný veľmi osobných vecí, že miestami človek začína pochybovať o autencitite dokumentu...

Kuma

Když Aiše slaví svatbu, téměř každý v její turecké vesnici věří, že si bere Hasana, který je jen o pár let starší než ona. Ale ve skutečnosti je Aiše poslána do Vídně jako druhá žena Hasanova otce, Mustafy. Dívka přijíždí do Rakouska a od nové rodiny se jí dostává rozporuplného přijetí. Mustafovy děti, některé starší než Aiše, se k ní obrací zády. Jen Fatma, Mustafova manželka, která umírá na rakovinu, se k ní chová hezky. Fatma, vždy loajální a obětavá muslimská žena si je totiž jistá, že má dobrou nástupkyni. Mezi dvěma ženami se rozvine zvláštní přátelství, ale to je brzy podrobeno zkoušce, když rodina čelí nečekané ráně osudu.

Pianistka

Zralá třicátnice a brilantní profesorka klavíru Erika Kohut (Isabelle Huppert) vede trojí život. Zatímco ve dne je váženou osobností pedagogického sboru Vídeňské konzervatoře, večer ukájí svou zvrhlou sexualitu v obchodech s nejhrubším pornem, šmírováním mileneckých párů a masochistickým sebezraňováním. Třetí podobou její existence je vypjaté soužití s tyranskou matkou (Annie Girardot), plné brutálních hádek a vášnivého usmiřování. Erika přesto dokáže udržet svůj bizarní životní styl pod kontrolou až do chvíle, kdy se seznámí v pohledným a talentovaným studentem Walterem (Benoît Magimel). Oboustranná citová náklonnost záhy narazí na neschopnost Eriky navázat normální erotický vztah. Její temné vášně promění rodící se lásku v trýznivé peklo. Kontroverzní PIANISTKA byla s příznivým ohlasem uvedena na MFF Cannes. Oba hlavní představitelé Isabelle Huppert a Benoît Magimel obdrželi Ceny pro nejlepší herce, zatímco režisér Michael Haneke získal za svůj film Velkou cenu poroty.

Lurdy

Christine je téměř celý život připoutána na invalidní vozík. Tím, že se cítí být sama, vydá se na výlet do Lurd, ikonického města poutníků v Pyrenejském pohoří. Jednoho rána se probudí zdánlivě vyléčená. Film Lurdy je krutým příběhem. Nemocní lidé z celého světa přichází na toto posvátné místo s vírou, že získají zpět své zdraví, protože Lurdy jsou považovány za místo zázraků, nadějí, pokoje a uzdravení se pro mnoho zoufalých a umírajících lidí. Ale cesty boží jsou nevyzpytatelné a naděje, která je tak blízko smrti, se může naplnit, což se zdá absurdní ve chvíli, kdy se život ubírá ke svému konci. Lurdy jsou scénou, na které se odehrává lidská komedie.

Lovely Rita

Trpký příběh o osamělosti, lhostejnosti a tragických dopadech dogmatické výchovy mládeže. Debut rakouské režisérky Jessicy Hausner byl natočen na digitální materiál v autentických prostředích s neherci, což filmu vtisklo pečeť dokumentární bezprostřednosti a režisérku zařadilo do proudu tzv.. "Rakouského nového civilizmu". Dospívající Rita, už ne dítě a ještě ne žena, žije se svými ortodoxně katolickými rodiči na předměstí Vídně. Spolužáci Ritu nemají rádi, ona je na učitele drzá a rozumí si pouze se starším spolužákem. Rita je vzdorná rebelka, nenávidí rodičů i školu. Jakoby natruc chce přijít o panenství se spolužákem, ale když to nevyjde, snaží se zaujmout pozornost řidiče autobusu. To však vede jen k prohloubení její osamělosti. Tehdy se Rita podujme na nečekaný krok ... Na MFF Viennale získal film Zvláštní uznání poroty FIPRESCI a cenu Vienna Film.

Modelky

Dokumentaristicky laděná snímka předního představitele tzv. "nového rakouského civilizmu" Ulricha Seidla zachycuje výřez ze života čtyř druhořadých modelek. Film bez špetky sentimentu odhaluje povrchnost a pokrytectví světa modelingu, ale i společnosti jako takové. Podává portrét nešťastných a zlomených žen, které se ve snaze naplnit ideál dokonalého Já a dokonalého života propadají stále hlouběji a hlouběji do osamělosti, psychických i zdravotních problémů a do narkomanie.

Adrienna Pálová

Piroska, která pracuje jako paliativní sestra v zařízení pro umírající starce, je zcela pohlcena fádním a nudným životem, v němž si užívá jedinou věc – přejídání. Když se ale v práci objeví pacientka se jménem Adrienna Pálová, vzpomene si na spolužačku ze školy a rozhodne se ji vypátrat. Krok po kroku se Piroska probouzí z celkové duševní letargie. Neobvyklá pěší road movie s detektivním nádechem vyniká především kamerou Ádáma Fillenze, jenž svými kompozicemi dává nahlédnout do vnitřní proměny postavy.

Sněhurka

Dvacetiletá Nico (Julie Fournier) je rozmazleným dítětem curyšského "zlatého pobřeží" - dcera bohatých rozvedených rodičů, jejíž život se skládá z nekonečných večírků, konzumace kokainu a příležitostného modelingu. Její nejlepší kamarádka Wanda (Zoe Miku) pochází z chudého předměstí a vydělává si peníze prostitucí pro luxusní escortní agenturu. Život Nico se změní ve chvíli, kdy poznává zpěváka rapové kapely Paca (Carlos Leal), který je syn španělských emigrantů a vyznává hodně nezávislý a nekonvenční životní styl. Nico by ráda žila normálním životem se svojí novou láskou, ale díky své naivitě a neochotě pro změnu cokoliv udělat, se její osud nezadržitelně blíží k tragickému konci.

Universalove

UNIVERSALOVE je experiment , globální milostný příběh. Šest epizod v šesti různých místech světa - v Brooklynu, Rio de Janeiru, Tokiu, Bělehradě, Marseille a Luxemburgu - v symbióze moderního vypravěčství a populární hudby. Lakonický způsob vyprávění zachycuje cestu kolem světa a cestu hluboko do citových světů velmi odlišných postav.
říjen 2017
PÚSČPSN
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
listopad 2017
PÚSČPSN
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30