Alice a Martin

Výrazný francouzský filmový režisér André Téchiné přináší filmovému divákovi svým v pořadí třináctým celovečerním filmem mistrovský rozbor mužské hysterie a nabízí intimní pohled do vnitra komplexního vztahu mezi dvěma citově nestabilními mladými lidmi. Hlavními postavami filmu jsou Alice (Juliette Binoche) a Martin (Alexis Loreto), kteří jsou oba poznačeni vlastní rodinnou historií. Martin, nemanželské dítě z bohaté provinční buržoazní rodiny, měl problematický vztah s jeho chladným patriarchálním otcem. Vyrůstal prakticky s jeho třemi nevlastními bratry: Françoisem, Fredericem a Benjaminem. Když jejich otec zemřel, Martin z rodinného domu utekl a po nejasném bloudění se usadil v Benjaminově pařížském bytě, který Benjamin sdílí se svou spolubydlící Alice. Alice je, stejně jako Martin, emocionálně nestála a křehká. Její sestra zemřela, když byla Alice ještě malá, a dívka tak zůstala osamocena s náhlými pocity smutku a současně žárlivosti. Ale její život s Benjaminem, živořícím homosexuálem a hercem v pozici černé ovce rodiny, jim oběma umožnil najít asexuální životní rovnováhu. Avšak když se Alice sblíží s Martinem, což rozpoutá u nich další úzkost a problémy, tato kvazi-rodičovská láska mezi Alice a Benjaminem se začne měnit na sotva potlačený hněv a zatrpklost. Navíc se zdá, že Alice a Martin se svými křehkými psychologickými rozpoloženími nejsou dostatečně emocionálně silní na to, aby spolu vydrželi a své osobní problémy vyřešili. Toto emocionálně silné francouzské melodrama s důrazem na tíživost rodinného dědictví přináší ukázku kvalitní až dokonalé filmové tvorby, spojující důrazné propracování filmových postav s pronikavostí filmové struktury. A v tomto chladném dramatu v Bressonově stylu divák nachází něžné ztvárnění ústředních postav dvěma vynikajícími herci – půvabnou Juliette Binoche a talentovaným nováčkem Alexisem Loreta.

Skafandr a motýl

Film známého režiséra Juliana Schnabela (Než se setmí, Basquiat) se skvělým hereckým výkonem Mathieua Amalrica (Mnichov) a brilantní kamerou Janusze Kaminskeho, který je dvorním kameramanem Stevena Spielberga, byl uveden za velkého zájmu diváků i odborné kritiky. Film byl natočen podle skutečného příběhu na základě knižní předlohy Jean-Dominiqua Baubyho, který pracoval jako šéfeditor ve francouzském časopise Elle. Charismatický a úspěšný Jean-Dominique si užíval života až do tragického momentu, kdy po náhlé mozkové příhodě ochrne na celé tělo. "Znovuzrodí se jako oko", je totiž schopen komunikovat pouze mrkáním jednoho oka. Jeho vůle dál žít a pracovat je obdivuhodná, ve filmu je vykreslena jemně a s nadsázkou své vlastní tregédie. Hrdinovi skutečného příběhu se totiž podařilo doslova "namrkat" knihu. Bohužel v českém vydání zatím nevyšla. Mathieu Amalric, který ztvárnil Jean-Dominique Baubyho, převzal roli po původně obsazeném Johny Deppovi, který pro svoji vytíženost z filmu odstoupil, a vdechl do postavy silný náboj, který navíc podtrhuje subjektivní kamera. Právem si Julian Schnabel odvezl z Cannes cenu za nejlepší režii a je jasné, že o tomto filmu ještě uslyšíme.

Láska je dokonalý zločin

Horské oblasti mezi Švýcarskem a Francií skýtají nejen panensky krásnou krajinu, ale také netušené možnosti ukrýt pod závějemi sněhu nežádoucí důkazy. Marc, profesor tvůrčího psaní na Univerzitě v Lausanne, má pověst proutníka a Barbara je jednou z řad studentek, které jeho kouzlu podlehly. Po společně strávené noci dívka záhadně zmizí a Marc se tímto vývojem událostí nezdá býti vůbec pobouřen. Do města přijíždí nevlastní matka Barbary, Anna, která se snaží na vlastní pěst zjistit, co se oné noci stalo. Marcova nonšalance a jaksi záhadné charisma jsou nebezpečnými zbraněmi, kterým mnoho z žen nedokáže odolat. Policie však neustává ve svém pátrání a možná ani Anna není tím, kým se zdá být. Snímek natočený podle románu Philippa Djiana, Incidences, přináší divákům až hitchcockovské napětí brilantně vykreslené zápletky. Příkladná výprava plná kontrastů ladí s působivými exteriéry a břitkou elektronickou hudbou.

Kuře na švestkách

Hlavním hrdinou romantického příběhu o osudové lásce je Nasser Ali Khan (Mathieu Amalric), nejslavnější houslový virtuóz své doby. Ten si jednoho dne zničí své skvělé housle, a protože žádné další, se kterými by byl skutečně spokojený, nemůže najít, rozhodne se, že se odevzdá smrti. Ulehá do postele a vzpomíná na svůj mnohdy legrační osud a vztahy a sní a představuje si budoucnost.

Tři vzpomínky

Film Tři vzpomínky přináší romantický milostný příběh z období dospívání. Paul Dédalus odjíždí z Tádžikistánu. Vzpomíná... Na své dětství v Roubaix... Matčiny záchvaty šílenství... Na pouto, které ho pojilo s bratrem Ivanem, zbožným a vzteklým dítětem... Vzpomíná... Když mu bylo šestnáct... Na svého otce, neutěšitelného vdovce... Na cestu do SSSR, kde při tajném úkolu poskytl svou vlastní totožnost ruskému mladíkovi... Vzpomíná, když mu bylo devatenáct, na svou sestru Delphine, bratrance Boba, tehdejší večery s Pénélope, Mehdim a Kovalkim, přítelem, který ho měl zradit... Na studia v Paříži, setkání s doktorem Béhanzinem, na počínající zaujetí pro antropologii... A především si Paul vzpomíná na Esther. Byla srdce jeho života. Opatrně, bylo to vášnivé srdce.

Vánoční příběh

„Trochu násilnický a trochu rozverný příběh“ vyprávějící o jedné rodině a jedné transplantaci. Do severofrancouzského Roubaix k rodičům na návštěvu přijíždějí jejich již dospělé děti, aby zde společně se svými rodinami oslavily vánoční svátky. Pod vlivem matčiny nemoci, spojené s hledáním vhodného dárce kostní dřeně, ožívají vzájemné ambivalence, rodinná tajemství i tragédie. Pozvolna plynoucí snímek s vtipnými dialogy a nápaditou formou vyprávění odkazuje k slavným filmovým dílům i předním evropským myslitelům, jež hojně cituje.